Werken je Windows startmenu en Microsoft Apps niet meer? [opgelost]

Microsoft heeft momenteel een probleem dat het startmenu niet reageert, Microsoft Apps werken niet, daarnaast zijn er mensen die niet meer in kunnen loggen bij Microsoft 365-applicaties.
Microsoft heeft momenteel een probleem dat het startmenu niet reageert, Microsoft Apps werken niet, daarnaast zijn er mensen die niet meer in kunnen loggen bij Microsoft 365-applicaties.

Microsoft heeft momenteel een probleem dat het startmenu niet reageert, Microsoft Apps werken niet, daarnaast zijn er mensen die niet meer in kunnen loggen bij Microsoft 365-applicaties.


Oplossing vanuit Microsoft

Bij het publiceren van dit artikel is er nog geen oplossing beschikbaar vanuit Microsoft, ze zijn nog aan het onderzoeken hoe dit opgelost kan worden. Als er een oplossing is zullen we dit hier updaten.

Update 24-1-2023: Het probleem blijkt gerelateerd aan een fout in de Barco-software ClickShare. Een fout in de door de agenda-koppeling van deze software veroorzaakt de problemen. Totdat er een update is de oplossing om de software te verwijderen van het apparaat.

Update 26-1-2023: ClickShare heeft een update uitgebracht die het probleem mogelijk ook oplost. Microsoft heeft ook een handleiding online gezet met extra uitleg over de handmatige oplossing.

Handmatige oplossing

Er zijn door Microsoft al wel scripts beschikbaar gesteld om dit op te lossen.

  1. Start powershell als administrator via rechtermuisknop op de start-balk
  2. Typ het eerste commando: “Set-ExecutionPolicy RemoteSigned”
  3. Sla het powershell bestandje vanuit de zip ergens op je C-schijf op waar de administrator bij kan. (niet in je persoonlijke documenten of downloadmap)
  4. Blader naar de juiste map, bijvoorbeeld:
    c:\fix\
    Cd /
    CD fix
  5. Voer het volgende commando uit:
    “.\FixUserShellFolderPermissions.ps1”
Er zijn door Microsoft al wel scripts beschikbaar gesteld om problemen met het startmenu en Microsoft Apps op te lossen.
Start powershell als administrator via
rechtermuisknop op de start-balk

Werkt dit niet?

Wanneer dit desondanks niet werkt, kun je proberen de PC te herstarten en bovenstaande procedure nogmaals te herhalen.

Maak je liever gebruik van onze hulp (op afstand)? Je kunt ons altijd bellen, ook als je nog geen klant bent. Bel 0318 53 19 66 of e-mail info@ictzaak.nl.

Deel dit bericht

Meer blog artikelen