“Wij gebruiken Office365 en onze data is veilig opgeslagen in de cloud. Een back-up is niet nodig.” – Klopt deze bewering wel?
Hoe is de back-up in Office365 geregeld?
Microsoft maakt voor zichzelf elke 12 uur een back-up. Zij hanteren daarbij een retentieperiode van 14 dagen. In totaal heeft Microsoft dus 24 versies van elk bestand beschikbaar. Wanneer u in geval van een calamiteit bestanden kwijtraakt, is er altijd een kopie beschikbaar.
Als u een e-mail verwijdert komt die in de prullenbak terecht. Na 30 dagen verdwijnen ze daaruit en zijn ze ‘echt weg’. Voor bestanden in SharePoint geldt een langere retentieperiode. In het gunstigste geval zijn bestanden ongeveer 90 dagen terug te halen.
Hoe kan het fout gaan?
Tot zover lijkt het goed geregeld. Echter, wanneer u er na 4 maanden achter komt dat er bepaalde bestanden of e-mail’s missen, dan is er geen enkele mogelijkheid meer om dit te herstellen. De kracht van Office365 is samenwerken in bestanden. Dit vormt tegelijkertijd het gevaar; het is eenvoudig om gedeelde bestanden van elkaar te verwijderen. De kans bestaat dat u daar pas veel later (en dus te laat) achter komt.
Het advies van ICTzaak is om daarom om gebruik te maken van een extra back-upoplossing. Dat betreft een zogenaamde 3rd-party-oplossing met onbeperkte opslag, waarbij je zelfs 10 jaar later nog terug kunt naar de data van vandaag.
Back-up advies gewenst?
ICTzaak adviseert SharePoint voor diverse doeleinden. Neem contact op met een van onze consultants. Tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 0318-53 19 66 of vraag om back-up advies via het contactformulier.